Operationel (taktisk) inddeling af
bådene.
MTB’ernes hovedformål var angreb med torpedoer mod fjendens
krigs- og handelsskibe, suppleret med udlægning af miner i fjendtligt farvand,
ud for havne og trafikknudepunkter.
Kanonarmering var hovedsageligt til forsvar mod trusler fra luftfartøjer
og overfladeskibe, men kunne bruges til angreb mod jævnbyrdige eller svagere
modstandere, samt mindre mål, hvor en torpedo ikke ville være formålstjenlig.
I dansk tjeneste blev der i begyndelsen
øvet gruppeangreb ledet af torpedobåde af Huitfeldt-klassen. Det var bl.a. med dette formål, at man
anskaffede de to tyske torpedobåde, T4 og T19, hvilket dog aldrig blev
virkeliggjort. Gruppen var først ganske
lille, 2 både, benævnt MTB gruppe 1, men efterhånden som flere både kom i
tjeneste voksede både antallet af grupper, nu benævnt gruppe 6 og 7, og antal
både i gruppen. Disse grupper var
underlagt 1. Torpedobådsflotille, der også indeholdt de større
torpedobåde.
Ideen med at anvende en stor torpedobåd,
som leder blev øjensynlig droppet og man stoppede i april 1951 benævnelsen
grupper. Nu blev der oprettet
divisioner, hver bestående af normalt 3 både, hvoraf en var divisionsbåd og
dennes chef også leder af divisionen.
Trods ændringen i benævnelsen øvedes evolering med flere både og
gruppeangreb fortsat, da chancen for succesfuldt angreb naturligvis øgedes med
antallet af både; flere torpedoer til rådighed og fjenden kunne ikke
koncentrere sin ild på en enkelt båd.
I perioder var minelæggeren Laaland, udlånt fra Mineskibsafdelingen, tilknyttet en division.
Fra april 1953 blev der oprettet to
eskadrer, TBE 1 og TBE 2; begge bestod i begyndelsen af 2 divisioner, hver på
2-3 både, hhv. 1. og 2., og 3. og 4. division.
Også her var en båd eskadrebåd, oftest også samtidig divisionsbåd. Dette varede dog kun til oktober 1953, hvor
TBE 1 fortsatte uændret, mens TBE 2 ikke mere havde underlagte divisioner, men
arbejdede som én enhed, hvor både, der nyligt havde hejst kommando, både, som
var på vej til at skulle til eftersyn og andre, der deltog i forsøg og
lignende, var underlagt. Efter
modtagelse af depotskibet Hjælperen i 1953 var dennes chef oftest også chef for
TBE 1.
I april 1958 ændredes benævnelse af
eskadre / divisioner til TBE 11 / 12 og TBD 111 / 112 / 121.
Bådene var normalt fordelt således, at
både med hhv. 501/511-motorer var placeret i hver sin division, sikkert for at
kunne udnytte 511-bådenes større fart.
V.1
oprettet 30aug06
upd
01sep06