Maskineri

 

Hovedmotorer var placeret i 2 maskinrum, styrbord og bagbord motorer i forreste og midterste motor i agterste.  De trak drivskruer via mellemaksler, reduktionsgear og tryklejer.  Motorerne var omstyrbare, dvs. at de måtte stoppes og så startes med modsat omdrejningsretning for skift mellem frem og bak.  Det krævede, at der altid var tilstrækkelig trykluft.

Hjælpemaskineri, bestående af 2 dieselaggregater placeret i agterste maskinrum.  Dieselmotor, der trækker en 110V jævnstrømsgenerator, luftkompressor og lænsepumpe.

 

Hovedmotor:

 S15

3  stk.  MAN* dieselmotorer type LZ11.  11 cylindere i rækkeform.               

Max.  6.150 bhk, kontinuerlig 4.500 bhk.

 

S64 - 133,  både med lige T-numre.

3  stk.  Mercedes – Benz dieselmotorer type 501A3.  20 cylindere i V-form.  

Max. 6.000 bhk / 1.630 o/m.

 

S195 - S306, både med ulige T-numre.

Fra 1956-57 også i de både med lige numre, som stadig var i drift på dette tidspunkt.

3  stk.  Mercedes – Benz dieselmotorer type 511A3.  20 cylindere i V-form. Med tryklader.

Max. 7.500 bhk / 1.630 o/m.

 

Gearing:

Gearkasse nedsatte motoromdrejninger til skrueomdrejninger med forholdet 1,72 : 1.

 

Drivskruer:

3 faste drivskruer fremstillet af enten rustfrit stål eller bronze.  Sideskruer med en diameter en smule større end midterskruer, 1100 vs. 1080mm, samt større stigning, ca. 1700 vs. ca. 1650mm.  2 venstregående, BM og MM, og 1 højregående, SM.

 

Hjælpemotor:

2  stk. MWM*  af mange forskellige typer, men delt op i 2 grupper, med en effekt på hhv. 7kW og 12kW.  Standarden blev en af 12kW typerne, idet det øgede forbrug, til radar, maskindrevet 40mm kanon og varmeanlæg for torpedoerne, nødvendiggjorde den højere effekt.

 

Beholdninger:

Gasolie:

7 brændstoftanke med kapacitet på 17,9m³ svarende til 16,735t.  (95% fyldning vægtfylde 0,865).

 

Smøreolie:

1,080t fordelt på 5 tanke.

 

Ferskvand:

1 vandtank med en kapacitet på 0,8m³ (800L).

 

Fart:

S15

Max.   37,5 kn.        Kont.  35 kn.

 

S64 - 133,  både med lige T-numre.

Max.   39,5 kn.

 

S195 - S306, både med ulige T-numre.

Max.   42 kn.

 

Disse max. farter blev i tidens løb reduceret pga. øget vægt af bådene.

 

Radius:

700 nm ved 30 kn.

 

*MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg)

*MWM (Motoren Werke Mannheim)

 

 

V.7

upd. 04nov05